Τα χριστούγεννα και η παράδοση τους

 

 

Η παράδοση θεωρεί ότι η αρχαιότερη ομιλία για τη γιορτή των Χριστουγέννων εκφωνήθηκε από τον Μέγα Βασίλειο στην Καισάρεια της Καππαδοκίας το έτος 376 μ.Χ.Άλλες Ιστορικές πηγές επισημαίνουν πως ο εορτασμός των Χριστουγέννων άρχισε να τηρείται στη Ρώμη γύρω στο 335[3], αν και κάποιοι ερευνητές βασιζόμενοι σε αρχαίους ύμνους με χριστουγεννιάτικη θεματολογία θεωρούν ότι τα πρώτα βήματα που οδήγησαν στον εορτασμό αυτό έγιναν μέσα στον 3ο αιώνα.

Όπως συνάγεται από την ενδελεχή μελέτη του ιστορικού πλαισίου της εποχής από κάθε εμβριθή ερευνητή της ιστορίας, η καθιέρωση του εορτασμού των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου αποτέλεσε το επιστέγασμα μιας μακράς διαδικασίας. Κατ’ αρχήν, οι χριστιανοί δεν εόρταζαν καμία εορτή που να παραπέμπει στη γέννηση του Χριστού. Αυτό εξηγείται εύκολα, αν λάβουμε υπόψη μας ότι κατά τους πρώτους αυτούς αιώνες, στο επίκεντρο της τιμής της Εκκλησίας δεν ετίθετο η ανάμνηση της γέννησης, αλλά του θανάτου των μαρτύρων και λοιπών ιερών προσωπικοτήτων της [6]. Η πρακτική αυτή είχε προφανώς σωτηριολογικό υπόβαθρο και υπογράμμιζε τη σημασία που αποκτούσε στη ζωή του Χριστιανού ο στόχος της κατάκτησης της μέλλουσας αιώνιας ζωής. Ο ίδιος ο Κύριος εξάλλου, ενέτειλε τους μαθητές του να τηρούν την ανάμνηση του θυσιαστικού θανάτου του[7].

Ως εποχή εορτασμού της γέννησης του Κυρίου πιθανολογείται ο 2ος ή 3ος αιώνας. Φαίνεται μάλιστα, ότι το 300 μ. Χ. εορτή με σχετικό περιεχόμενο εορτάζονταν από τους χριστιανούς της Ανατολής, όχι όμως στις 25 Δεκεμβρίου, αλλά στις 6 Ιανουαρίου, ούτε ως αυτοτελής εορτή της γέννησης του Χριστού, αλλά ως  ημέρα μνήμης και τιμής της γέννησης και συνάμα της βάπτισης Του [8]. Ο εορτασμός της μεγάλης αυτής δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων ή Επιφανείων την συγκεκριμένη ημερομηνία δεν ήταν διόλου τυχαίος : Την 6η Ιανουαρίου γιόρταζαν κατά το παλαιό ημερολόγιο το χειμερινό ηλιοστάσιο οι εθνικοί της Αιγύπτου και της Αραβίας [9]. Ακριβώς λοιπόν στην λατρεία του ήλιου, που νικά κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο το σκότος της νύχτας, αντιπαράθεσαν οι Χριστιανοί την λατρεία του αληθινού ήλιου, του Χριστού, που ανέτειλε στον κόσμο για να τον σώσει και να τον λυτρώσει[10].

Το όνομα μάλιστα, της εορτής  « Επιφάνια » ή « Θεοφάνεια » καθιστά πιθανή τη σύνδεση της με μια συνονόματη εορτή που θεσμοθέτησε η αίρεση των Γνωστικών για τους ίδιους ακριβώς λόγους που το έπραξε η ποιμαίνουσα Εκκλησία : Την προστασία του ποιμνίου από τις επιδράσεις της ειδωλολατρικής εορτής διά της ανανοηματοδότησής της. Κατά την ημέρα αυτή, πιθανότα οι γνωστικοί εόρταζαν την πνευματική γέννηση του Χριστού, την ένωση δηλαδή της Θεότητας με τον άνθρωπο Ιησού. Σύμφωνα με τις κακοδοξίες τους ο Χριστός δεν ήταν το πραγματικό πρόσωπο στο οποίο ενώθηκε υποστατικά η θεία με την ανθρώπινη φύση, αλλά μόνο ένας άνθρωπος. Κατά δε τη Βάπτισή του στον Ιορδάνη κατέβηκε από τους ουρανούς η Θεότητα, ή, ό­πως αυτοί την έλεγαν, ο « Αιών » και ενώθηκε με τον άνθρωπον Ιησού, έ­τσι ώστε αυτός, από απλός άνθρω­πος – Ιησούς που ήταν, να γίνει Ιησούς – Χριστός. Οι Γνωστικοί, λοι­πόν, με τα « Επιφάνια » εόρταζαν αυτή την εκ των ουρανών κάθοδο του « Αιώνος » πάνω στον άνθρωπον – Ιησού, κάτι που το συνέδεαν χρονικώς με το γεγονός της Βάπτισης του Ιησού στον Ιορδάνη[11].

Η εορτή αυτή καθιερώθηκε πιθανότατα στην Αλεξάνδρεια και από εκεί μεταφέρθηκε στην Ανατολή, αλλά και τη Δύση. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι σχετικές αναφορές σε κείμενα αποδεικνύουν ότι ο Κλήμης Αλεξανδρέας γνώριζε την εορτή[12]. Πιθανότατα, ο Μ. Αθανάσιος διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη μεταφορά της εορτής των επιφανείων από την ανατολή στη δύση, κατά το έτος 336 μ. Χ. [13] Επειδή όμως, ήδη από το 225 μ. Χ. στη Δύση είχε ήδη, θεσμοθετηθεί αυτοτελής εορτή της γέννησης του Χριστού στις 25 Δεκεμβρίου, οι χριστιανοί της Δύσης δεχόμενοι την εορτή των επιφανείων από την ανατολή τιμούσαν τη βάπτιση του Χριστού ή την προσκύνηση των μάγων. Η δε θεσμοθέτηση αυτής της εορτής έγινε κατ’ αρχήν στη Ρώμη, έπειτα στην υπόλοιπη Δύση και στη συνέχεια στην Ανατολή. Η Ανατολή λοιπόν, έγινε προαγωγός της εορτής των Επιφανείων στη Δύση, ενώ η Δύση προαγωγός της εορτής των Χριστουγέννων στην Ανατολή.

 

 

ΟΜΑΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Ομάδα ενημέρωσης Pame.gr

View all posts by ΟΜΑΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ →

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας.
Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστοτόπου μας με συνεργάτες μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη διαφήμιση και την ανάλυση, οι οποίοι ενδέχεται να τις συνδυάσουν με άλλες πληροφορίες που τους έχετε παράσχει ή που έχουν συλλέξει από τη χρήση των υπηρεσιών τους. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Πολιτική Απορρήτου

[Pame.gr] – Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Σε συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR - Κανονισμός ΕΕ 2016/679)

Η προστασία της ιδιωτικότητάς σας είναι πρωταρχικής σημασίας για εμάς. Μέσα από αυτήν την Πολιτική Απορρήτου, εξηγούμε ποια προσωπικά δεδομένα συλλέγουμε, για ποιους σκοπούς και με ποιον τρόπο τα διαχειριζόμαστε όταν επισκέπτεστε τον ψυχαγωγικό και ενημερωτικό ιστότοπό μας [www.pame.gr].


1. Ποιοι είμαστε

Υπεύθυνος επεξεργασίας:
[Pame.gr A.E]
Email: [sakis1914@gmail.com]
Έδρα: [Καραολή 58 Σταυρουπολη]


2. Ποια δεδομένα συλλέγουμε

Κατά την περιήγησή σας ή αλληλεπίδραση με τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να συλλέξουμε:

  • Πληροφορίες πλοήγησης (IP διεύθυνση, browser, λειτουργικό σύστημα, διάρκεια επίσκεψης)

  • Cookies και παρόμοιες τεχνολογίες

  • Email διεύθυνση, αν εγγραφείτε στο newsletter ή αφήσετε σχόλιο

  • Όνομα χρήστη/σχόλια που υποβάλλετε

  • Προτιμήσεις περιεχομένου, μέσω analytics

Δεν συλλέγουμε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.


3. Σκοπός επεξεργασίας

Χρησιμοποιούμε τα δεδομένα σας για τους εξής σκοπούς:

  • Ανάλυση επισκεψιμότητας και βελτιστοποίηση περιεχομένου

  • Ενημέρωση μέσω newsletter (με συγκατάθεση)

  • Παροχή δυνατότητας σχολιασμού άρθρων ή επικοινωνίας

  • Ασφάλεια και τεχνική συντήρηση του ιστότοπου


4. Cookies

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί:

  • Απαραίτητα cookies για τη βασική λειτουργικότητα

  • Cookies απόδοσης (π.χ. Google Analytics) για στατιστική ανάλυση

  • Cookies τρίτων (π.χ. YouTube, Facebook), για προβολή πολυμέσων ή κοινοποίηση περιεχομένου

Κατά την πρώτη επίσκεψη εμφανίζεται banner συγκατάθεσης όπου μπορείτε να επιλέξετε τι αποδέχεστε.


5. Νομική βάση επεξεργασίας

Η επεξεργασία των δεδομένων βασίζεται σε:

  • Συγκατάθεση (π.χ. για cookies, newsletter)

  • Έννομο συμφέρον (βελτίωση περιεχομένου και λειτουργίας)

  • Νομική υποχρέωση (π.χ. συμμόρφωση με αιτήματα αρχών)


6. Κοινοποίηση σε τρίτους

Δεν κοινοποιούμε δεδομένα σε τρίτους για διαφημιστικούς σκοπούς. Τα δεδομένα ενδέχεται να διαμοιραστούν με:

  • Πάροχους φιλοξενίας (hosting)

  • Εργαλεία analytics (π.χ. Google)

  • Newsletter υπηρεσίες (π.χ. Mailchimp), μόνο με συγκατάθεση

Όλοι οι συνεργάτες μας δεσμεύονται από πολιτικές συμμόρφωσης με τον GDPR.


7. Τα δικαιώματά σας

Έχετε το δικαίωμα:

  • Πρόσβασης στα δεδομένα σας

  • Διόρθωσης ή διαγραφής

  • Περιορισμού ή εναντίωσης στην επεξεργασία

  • Φορητότητας των δεδομένων σας

  • Ανάκλησης της συγκατάθεσής σας οποιαδήποτε στιγμή

Για να ασκήσετε τα δικαιώματά σας, επικοινωνήστε στο: [sakis1914@gmail.com].


8. Ασφάλεια δεδομένων

Χρησιμοποιούμε ασφαλή πρωτόκολλα (SSL), περιορισμένη πρόσβαση σε διαχειριστές, και άλλες τεχνικές μεθόδους για την προστασία των δεδομένων σας από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση ή διαρροή.


9. Διάρκεια διατήρησης

Τα δεδομένα σας διατηρούνται μόνο για όσο χρειάζεται για τους σκοπούς για τους οποίους συλλέχθηκαν, εκτός αν απαιτείται διαφορετικά από τη νομοθεσία.


10. Τροποποιήσεις

Η Πολιτική Απορρήτου μπορεί να ανανεώνεται. Οποιεσδήποτε αλλαγές θα αναρτώνται εδώ με νέα ημερομηνία ενημέρωσης.

Ημερομηνία τελευταίας ενημέρωσης: 29 Μαΐου 2025

Save settings
Cookies settings