«Φρένο» στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών να εξαιρέσει από το χτίσιμο του αφορολόγητου συναλλαγές όπως οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας βάζουν οι τράπεζες. Βασικό εμπόδιο που προβάλλουν είναι το γεγονός ότι οι λογαριασμοί ενέργειας, κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ή ύδρευσης πληρώνονται μέσω καρτών σε πληθώρα εμπορικών σημείων, που δεν είναι το επίσημο εμπορικό δίκτυο της επιχείρησης και συνεπώς δεν μπορούν να διακριθούν σε σχέση με άλλα προϊόντα που εμπορεύεται ένα τέτοιο ευρύ δίκτυο.
Ένας λογαριασμός της ΕΥΔΑΠ, της ΔΕΗ ή της τηλεφωνίας, μπορεί να πληρωθεί σε ένα σούπερ μάρκετ με χρέωση της χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, χωρίς ωστόσο η απόδειξη της κάρτας να αναφέρει ότι πρόκειται π.χ. για πληρωμή του νερού ή του ηλεκτρικού ρεύματος και όχι και αγορά τροφίμων. Αντίστοιχα, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για τα εκατοντάδες άλλα εμπορικά δίκτυα που δέχονται τέτοιες πληρωμές, όπως μέχρι πρόσφατα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ ή άλλα μικρά εμπορικά καταστήματα, πολλά από τα οποία έχουν τοποθετήσει τερματικά POS και δέχονται όλες τις συναλλαγές.
Το πρόβλημα είναι χαρακτηριστικό με τους νέους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίοι για την αποπληρωμή των λογαριασμών τους συνάπτουν συνεργασίες με διάφορα εμπορικά δίκτυα, στον βαθμό που δεν διαθέτουν αυτόνομο δίκτυο όπως π.χ. η ΔΕΗ. Ενα επίσης από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι επιχειρήσεις όπως ο ΟΤΕ, που μέσω του δικτύου των καταστημάτων ΟΤΕ, Cosmote και Γερμανός, μπορεί κάποιος να πληρώσει τον λογαριασμό του κάνοντας χρήση της χρεωστικής ή της πιστωτικής του κάρτας. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κάποιος αγοράζει από το ίδιο κατάστημα και προϊόντα (κινητά, laptop, tablet, αναλώσιμα κ.ά.) με την κάρτα του και η σχετική απόδειξη δεν αναφέρει εάν πρόκειται για αγορά προϊόντων ή για την πληρωμή μιας υπηρεσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η τράπεζα αναγνωρίζει την εμπορική επιχείρηση και δεν κάνει διάκριση για το είδος της συναλλαγής που αυτή αφορά.
Έχοντας ήδη εντοπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από παρόμοιες εξαιρέσεις, οι τράπεζες έχουν εισηγηθεί να μην περιληφθούν στην υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις δαπάνες που εκπίπτουν για το χτίσιμο του αφορολόγητου. Για την αποφυγή μάλιστα προβλημάτων έχουν προτείνει να αυξηθεί το ποσοστό βάσει του οποίου θα «χτίζεται» το αφορολόγητο, ώστε να ενταχθούν όλες οι πληρωμές στο «χτίσιμό» του. Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να έχει κάποιος την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός του. Το ποσοστό είναι 10% για κλιμάκιο εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, 15% από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ και 20% από 30.000,01 και άνω.
Η σχετική υπουργική απόφαση θα πρέπει, πάντως, να εκδοθεί άμεσα στον βαθμό που η έναρξη της υποχρέωσης για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι προ των πυλών. Από τις αρχές του επόμενου χρόνου οι τράπεζες θα πρέπει να στέλνουν κάθε μήνα τις συναλλαγές που κάποιος κάνει μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας ή e-banking στο Taxis και οι συναλλαγές θα εγγράφονται αυτόματα. Εφόσον οι φορολογούμενοι δεν συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα, θα πληρώνουν επιπλέον φόρο ίσο με τη διαφορά των απαιτούμενων αποδείξεων και των αποδείξεων που δεν συγκεντρώθηκαν με συντελεστή 22%.