Ο τρόπος ζωής της γυναίκας στον μεσαίωνα

Ο μέσος σύγχρονος άνθρωπος είναι σχεδόν πεπεισμένος ότι η θέση της γυναίκας στα χρόνια του Μεσαίωνα ήταν άθλια. Καταπιεσμένες από αυταρχικούς και βίαιους συζύγους, καταπιεσμένες από τους φεουδάρχες, καταπιεσμένες από την Παπική Εκκλησία που τις θεωρούσε σύμβολα της αμαρτίας και του κακού, που όταν δεν τις στέλνει στην πυρά για να τις κάψει σαν μάγισσες, οι γυναίκες του Μεσαίωνα φαίνεται να ζούσαν σε συνθήκες απόλυτης δυστυχίας.

 Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν απεικονίζει εξ ακριβώς την καθημερινή τους ζωή, καθώς ο Μεσαίωνας υπήρξε πολύ καλύτερος για τη γυναίκα απ’ ό,τι η Αρχαιότητα ή οι αιώνες που ακολούθησαν την “εποχή της φεουδαρχίας”. Ουσιαστικά, πρέπει να φτάσουμε στον 20ο αιώνα και ειδικότερα στο δεύτερο μισό του για να διαπιστώσουμε θεαματική βελτίωση.

Οι γυναίκες γενικά ήταν υπόδουλες και υποταγμένες στο πλαίσιο ενός κόσμου ο οποίος εμφανίζεται να κυριαρχείται από τις αντρικές αρετές ιπποτών ή ασκητικών μοναχών, καθώς η εξουσία απέκλειε τις γυναίκες από την κορυφή της κοινωνίας. Ωστόσο, μπορούμε να συναντήσουμε και γυναίκες που αποδεικνύουν το αντίθετο, εφόσον μπόρεσαν να διοικήσουν επικράτειες και να κυβερνήσουν υπηκόους.

Πράγματι, δεν είναι λίγα τα παραδείγματα γυναικών που ασκούν τη βασιλική εξουσία όταν ο σύζυγός τους απουσιάζει ή ασθενεί ή αυτών στις οποίες έχει νομίμως ανατεθεί η αντιβασιλεία μέχρι την ενηλικίωση του γιου τους. Άλλες πάλι είναι αρκούντως δυναμικές ώστε να πάρουν την εξουσία στα χέρια τους και χωρίς να συμβαίνει κάτι από τα παραπάνω.

Τα ανωτέρω μοιάζουν πολύ ωραία, αλλά θα μπορούσε να αντιταχθεί ότι αφορούν μόνο τα ανώτατα κοινωνικά στρώματα, όπου παραδοσιακά η γυναίκα τυγχάνει καλύτερης μεταχείρισης.Η θέση της γυναίκας στη συντηρητική αγροτική κοινωνία είναι χειρότερη από αυτήν της αριστοκρατίας.

Υπάρχει μισογυνισμός στη νοοτροπία των ανθρώπων εκεί, καθώς και αρκετά παραδείγματα ενδοοικογενειακής βίας. Εντούτοις, υπάρχουν σχεδόν ισάριθμες περιπτώσεις γυναικών υποταγμένων στους συζύγους τους και γυναικών που έχουν επιβληθεί κυριολεκτικά σ’ αυτούς. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων υπάρχει ισορροπία στους ρόλους των συζύγων όσον αφορά τη διαχείριση των οικιακών και οικογενειακών θεμάτων.

Άλλωστε, όσες γυναίκες ευγενής διέμεναν κατά διαστήματα σε χωριά, αποδεικνύουν πως η θέση της γυναίκας των ανώτερων τάξεων είναι σαφώς καλύτερη.

Υπάρχουν και τα μισογυνικά στερεότυπα που παρουσιάζουν τη γυναίκα ως προσωποποίηση της αμαρτίας. Υπάρχουν, ωστόσο, και τα ιστορικά στοιχεία που παρέχουν μια πολύ πιο ισορροπημένη εικόνα.
Καταρχάς, η μεσαιωνική Εκκλησία δεν διστάζει να αναθέσει σε γυναίκες θέσεις ευθύνης με πολιτική και οικονομική ισχύ.

Οι ηγούμενες των μονών ασκούν εξουσία και διαχειρίζονται πολλές φορές τεράστιες περιουσίες. Ανάμεσα στις σημαντικές γυναικείες μορφές της Καθολικής Εκκλησίας του Μεσαίωνα δεν λείπουν και οι δυναμικές προσωπικότητες που δεν θα διστάσουν να αναμετρηθούν με την κοσμική εξουσία υπερασπίζοντας τα πιστεύω τους. Γενικά, η θέση της γυναίκας στο πλαίσιο της καθολικής Εκκλησίας είναι ακριβώς αυτή που κατέχει η γυναίκα στην κοινωνία τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.

Άρα, συμπεραίνουμε πως ο Μεσαίωνας αναγνώριζε στη γυναίκα θέση πολύ καλύτερη απ’ ό,τι οι περισσότερες περίοδοι της Ιστορίας και δεχόταν την ιδιαιτερότητα του φύλου της, στοιχείο πολύ σημαντικό όταν στην εποχή μας το πρότυπο που προσφέρεται στη σύγχρονη γυναίκα είναι αυτό της μίμησης του άντρα.

Αξίζει να σημειωθεί, επακόλουθα, και το γεγονός ότι κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα, η χριστιανική σύνθεση αρσενικού και θηλυκού κατέρρευσε, ενώ ο σκοταδισμός και η θρησκευτική μισαλλοδοξία, που χαρακτήριζε την περίοδο εκείνη, οδήγησε σε τρομερά εγκλήματα κατά του γυναικείου φύλου.

Έτσι, άρχισε και ο δρόμος των γυναικών προς την Ιερά Εξέταση. Ιδιότητες των γυναικών που στα προχριστιανικά πατριαρχικά συστήματα αποτελούσαν αντικείμενα σεβασμού ή ακόμα και φόβου, όπως οι θεραπεύτριες και οι μάντισσες, έγιναν ηθικές απαξίες που χαρακτήριζαν τις γυναίκες ως μάγισσες και τις προόριζαν για την πυρά.

 

Η σεξουαλικότητα της γυναίκας έγινε συνώνυμη με την αμαρτία. Κατά την περίοδο του Διαφωτισμού,  η γυναίκα εξακολούθησε να θεωρείται κατώτερο ον, ενώ η έντονη επίδραση που ασκούσε ο ηθικός κώδικας αξιών της Εκκλησίας διατηρήθηκε σε όλη τη βυζαντινή εποχή, παίζοντας κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση του γυναικείου προτύπου και στην ενίσχυση της ιδεολογίας, που οδηγούσε σε διακρίσεις σε βάρος των γυναικών.

ΟΜΑΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Ομάδα ενημέρωσης Pame.gr

View all posts by ΟΜΑΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ →

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας.
Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστοτόπου μας με συνεργάτες μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τη διαφήμιση και την ανάλυση, οι οποίοι ενδέχεται να τις συνδυάσουν με άλλες πληροφορίες που τους έχετε παράσχει ή που έχουν συλλέξει από τη χρήση των υπηρεσιών τους. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Πολιτική Απορρήτου

[Pame.gr] – Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Σε συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR - Κανονισμός ΕΕ 2016/679)

Η προστασία της ιδιωτικότητάς σας είναι πρωταρχικής σημασίας για εμάς. Μέσα από αυτήν την Πολιτική Απορρήτου, εξηγούμε ποια προσωπικά δεδομένα συλλέγουμε, για ποιους σκοπούς και με ποιον τρόπο τα διαχειριζόμαστε όταν επισκέπτεστε τον ψυχαγωγικό και ενημερωτικό ιστότοπό μας [www.pame.gr].


1. Ποιοι είμαστε

Υπεύθυνος επεξεργασίας:
[Pame.gr A.E]
Email: [sakis1914@gmail.com]
Έδρα: [Καραολή 58 Σταυρουπολη]


2. Ποια δεδομένα συλλέγουμε

Κατά την περιήγησή σας ή αλληλεπίδραση με τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να συλλέξουμε:

  • Πληροφορίες πλοήγησης (IP διεύθυνση, browser, λειτουργικό σύστημα, διάρκεια επίσκεψης)

  • Cookies και παρόμοιες τεχνολογίες

  • Email διεύθυνση, αν εγγραφείτε στο newsletter ή αφήσετε σχόλιο

  • Όνομα χρήστη/σχόλια που υποβάλλετε

  • Προτιμήσεις περιεχομένου, μέσω analytics

Δεν συλλέγουμε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.


3. Σκοπός επεξεργασίας

Χρησιμοποιούμε τα δεδομένα σας για τους εξής σκοπούς:

  • Ανάλυση επισκεψιμότητας και βελτιστοποίηση περιεχομένου

  • Ενημέρωση μέσω newsletter (με συγκατάθεση)

  • Παροχή δυνατότητας σχολιασμού άρθρων ή επικοινωνίας

  • Ασφάλεια και τεχνική συντήρηση του ιστότοπου


4. Cookies

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί:

  • Απαραίτητα cookies για τη βασική λειτουργικότητα

  • Cookies απόδοσης (π.χ. Google Analytics) για στατιστική ανάλυση

  • Cookies τρίτων (π.χ. YouTube, Facebook), για προβολή πολυμέσων ή κοινοποίηση περιεχομένου

Κατά την πρώτη επίσκεψη εμφανίζεται banner συγκατάθεσης όπου μπορείτε να επιλέξετε τι αποδέχεστε.


5. Νομική βάση επεξεργασίας

Η επεξεργασία των δεδομένων βασίζεται σε:

  • Συγκατάθεση (π.χ. για cookies, newsletter)

  • Έννομο συμφέρον (βελτίωση περιεχομένου και λειτουργίας)

  • Νομική υποχρέωση (π.χ. συμμόρφωση με αιτήματα αρχών)


6. Κοινοποίηση σε τρίτους

Δεν κοινοποιούμε δεδομένα σε τρίτους για διαφημιστικούς σκοπούς. Τα δεδομένα ενδέχεται να διαμοιραστούν με:

  • Πάροχους φιλοξενίας (hosting)

  • Εργαλεία analytics (π.χ. Google)

  • Newsletter υπηρεσίες (π.χ. Mailchimp), μόνο με συγκατάθεση

Όλοι οι συνεργάτες μας δεσμεύονται από πολιτικές συμμόρφωσης με τον GDPR.


7. Τα δικαιώματά σας

Έχετε το δικαίωμα:

  • Πρόσβασης στα δεδομένα σας

  • Διόρθωσης ή διαγραφής

  • Περιορισμού ή εναντίωσης στην επεξεργασία

  • Φορητότητας των δεδομένων σας

  • Ανάκλησης της συγκατάθεσής σας οποιαδήποτε στιγμή

Για να ασκήσετε τα δικαιώματά σας, επικοινωνήστε στο: [sakis1914@gmail.com].


8. Ασφάλεια δεδομένων

Χρησιμοποιούμε ασφαλή πρωτόκολλα (SSL), περιορισμένη πρόσβαση σε διαχειριστές, και άλλες τεχνικές μεθόδους για την προστασία των δεδομένων σας από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση ή διαρροή.


9. Διάρκεια διατήρησης

Τα δεδομένα σας διατηρούνται μόνο για όσο χρειάζεται για τους σκοπούς για τους οποίους συλλέχθηκαν, εκτός αν απαιτείται διαφορετικά από τη νομοθεσία.


10. Τροποποιήσεις

Η Πολιτική Απορρήτου μπορεί να ανανεώνεται. Οποιεσδήποτε αλλαγές θα αναρτώνται εδώ με νέα ημερομηνία ενημέρωσης.

Ημερομηνία τελευταίας ενημέρωσης: 29 Μαΐου 2025

Save settings
Cookies settings