Στο ραδιοφωνικό σταθμό “2.47” στο χώρο της ΔΕΘ μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.Η συνέντευξη αναλυτικά.
Δημοσιογράφος : Πάμε λοιπόν στον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη. Κύριε Σπίρτζη καλησπέρα. Σας ευχαριστούμε που περάσατε από το στούντιο 24.7 και από τα περίπτερα της 24 media.
Υπουργός: Να είστε καλά.
Δημοσιογράφος: Δε νομίζω ότι μπορώ να ξεκινήσω την κουβέντα μαζί σας παρά μόνο από τον ΟΑΣΘ αλλά και από το μετρό. Αυτονόητα πράγματα έτσι; Είχαμε και το άλλο το παίγνιο σήμερα του πρωθυπουργού για το μετρό, αλλά εγώ έχω γεννηθεί στη Θεσσαλονίκη, έχω ζήσει 33 χρόνια στη Θεσσαλονίκη, το πρόβλημα, το μεγάλο πρόβλημα αυτής της πόλης λεγόταν αστικές συγκοινωνίες και βεβαίως η έλλειψη του μετρό. Φαίνεται και τα δύο να δρομολογούνται, να είναι σε καλό δρόμο έτσι δεν είναι ;
Υπουργός: Πιστεύω ότι πλέον μπορεί να δει ο καθένας πολίτης της Θεσσαλονίκης και ο κάθε επισκέπτης τη διαφορά και στην πόλη, σε λίγο καιρό θα τη δει πιο έμπρακτα, γιατί ο στόχος που υπήρχε από την πρώτη στιγμή και οι κατευθύνσεις που έχουμε δώσει, είναι ,πως μπορούν να ολοκληρωθούν οι εργασίες στους σταθμούς για να απελευθερωθούν μεγάλα κομμάτια της πόλης που δημιουργούν και όλη αυτή την αναστάτωση. Η Θεσσαλονίκη μετά πάνω από μια δεκαετία αρχίζει να ολοκληρώνει ένα πολύ μεγάλο έργο αλλά και τον εφιάλτη που έχει μπει, και με τη ρύπανση και με την κυκλοφοριακή κίνηση και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το έργο του μετρό και στην αγορά και σε πολίτες.
Δημοσιογράφος: Ειδικά στην Εγνατία κ. Σπίρτζη είναι χρόνια κλειστά τα μαγαζιά εκεί.
Υπουργός: Ειδικά στην Εγνατία. Να δούμε όμως και τα θετικά. Το μετρό επιτέλους είναι στην τελική ευθεία. Στο έργο της κύριας γραμμής έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πολιτικού μηχανικού, ξεκινάνε τα ηλεκτρομηχανολογικά, μετά από ένα μεγάλο διάστημα που υπήρχαν αντεγκλίσεις των φορέων της πόλης -γιατί δημιούργησε όλη αυτή η αναστάτωση μια κακή σχέση και στους φορείς της πόλης, για το τι θα κάνουμε με τα αρχαία, πως θα τα αναδείξουμε, πως θα προχωρήσει το έργο για να μην υπάρχουν οι οχλήσεις που υπάρχουν-, αλλά, βρέθηκαν λύσεις, υπήρχε πολιτική βούληση, υπάρχουν πάντα τεχνικές λύσεις, με τη Βενιζέλου, με το να αξιοποιήσουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης στο να αναδειχθούν και οι αρχαιότητες της πόλης, να ενταχθούν στην πολύ όμορφη Θεσσαλονίκη μας, η οποία το χρειάζεται. Και όπως γνωρίζετε πολύ καλά, σήμερα ο μετροπόντικας φτάνει στον τρίτο σταθμό της επέκτασης για Καλαμαριά. Μέχρι τέλος του χρόνου πιστεύουμε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα των σηράγγων στο κομμάτι της επέκτασης για Καλαμαριά.
Δημοσιογράφος: Δεν είναι η κύρια γραμμή αυτή, είναι η επέκταση.
Υπουργός: Όχι, όχι η επέκταση.
Δημοσιογράφος :Η κύρια γραμμή αν θυμάμαι καλά είναι από το Ντεπώ μέχρι το Βαρδάρη.
Υπουργός : Ακριβώς. Και πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε το ’19 να αρχίσει η δοκιμαστική λειτουργία και η Θεσσαλονίκη επιτέλους να αποκτήσει ένα σημαντικό έργο, ένα μέσο σταθερής τροχιάς, ένα έργο που έπρεπε να υπάρχει εδώ και δεκαετίες, όπως θα όφειλαν και πρέπει να απολογηθούν και πολιτικά αυτοί που έχουν τις ευθύνες, να μας πουν, αν θέλετε, ποιος ήταν ο σχεδιασμός που υπήρχε για τη Θεσσαλονίκη.
Δημοσιογράφος : Τι συνέβη κατά τη γνώμη σας και αυτό το έργο δεν προχώρησε εδώ και δεακετίες ; Θέλω να σας θυμίσω εγώ στο ξεκίνημα της δημοσιογραφικής μου καριέρας θυμάμαι την περίφημη τρύπα του Κούβελα που λέγαμε τότε, 200 μέτρα από εδώ που μιλάμε, η οποία μάλιστα τότε αν θυμάστε, θυμάστε καλά είμαι σίγουρος, είχε δηλωθεί ότι έγινε με χρηματοδότηση από το TV100, το θυμάστε αυτό, από το δημοτικό σταθμό.
Υπουργός : Αυτά πραγματικά είναι αστεία πράγματα. Η Θεσσαλονίκη και γενιές πολλές στη Θεσσαλονίκη και στη βόρεια Ελλάδα μεγάλωσαν με το να τελειώσει η ΠΑΘΕ, η οδική αρτηρία, η ΠΑΘΕ η σιδηροδρομική αρτηρία, το μετρό της Θεσσαλονίκης…
Δημοσιογράφος : Μετά μπήκαν στο παιχνίδι και τα καραβάκια του Θερμαϊκού αν θυμάστε καλά κάποια στιγμή.
Υπουργός : Ναι.
Δημοσιογράφος : Και τίποτα από αυτά δεν είδαμε.
Υπουργός : Τίποτα από αυτά.
Δημοσιογράφος : Το αντίθετο μάλιστα. Είδαμε υποβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών.
Υπουργός : Όταν πήγαμε την ημέρα που εγκαταστάθηκε το νέο ΔΣ στον ΟΑΣΘ, στην είσοδο του γραφείου του προέδρου υπάρχουν μερικές φωτογραφίες. Θα είναι καλό να κάνετε μια δημοσιογραφική έρευνα, γιατί μία από τις φωτογραφίες αυτές, είναι να ξηλώνονται οι γραμμές του τραμ. Και κάποιοι το θεωρούσαν και μεγάλη επιτυχία αυτό. Για αυτό είπα πριν ότι κάποιοι πρέπει να απολογηθούν και για την Αθήνα και από την Θεσσαλονίκη τα μεγάλα αστικά κέντρα, για υποδομές που υπήρχαν και ξηλώθηκαν αντί να αναβαθμιστούν. Αν δείτε φωτογραφίες πριν το Β’ παγκόσμιο πόλεμο, στο μεσοπόλεμο, θα δείτε στο Βόλο, στη Θεσσαλονίκη και αλλού, να υπάρχουν υδροπλάνα και υδατοδρόμια και να έχουν επίσης καταργηθεί. Να υπάρχει τραμ και να ξηλώνονται οι γραμμές και όλη αυτή η δραστηριότητα να δίνεται σε κάποια συμφέροντα για να καλυφθούν.
Δημοσιογράφος : Γιατί συνέβη αυτό κατά τη γνώμη σας, γιατί για παράδειγμα το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν προχώρησε ενώ υπήρχαν και οι πηγές χρηματοδότησης από την ΕΕ. Δεν πιστεύω κάποια κυβέρνηση να μην ήθελε να προχωρήσει ένα τόσο μεγάλο έργο. Τι ακριβώς συνέβη ; Ήταν παγιωμένα συμφέροντα, ήταν ανικανότητα, ήταν και τα δύο μαζί, τι ακριβώς ήταν ;
Υπουργός : Θα σας πω. Ήταν σκοπιμότητες. Εμείς όταν αναλάβαμε βρήκαμε ένα έργο που συμβασιοποιήθηκε στα 900 εκατομμύρια ευρώ μετά το διαγωνισμό που είχε γίνει. Είχε υλοποιηθεί το 30%, είχαν πληρωθεί 300 εκατομμύρια και οι διεκδικήσεις της κοινοπραξίας ,των κατασκευαστών ήταν 1,1 δις. Δηλαδή ήταν 200 εκατομμύρια περισσότερα οι αξιώσεις για το 30% του έργου από το σύνολο της σύμβασης. Αυτό δείχνει και πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Όπως πολύ συγκεκριμένα πράγματα, μπορούμε να διαπιστώσουμε και να βγάλουμε συμπεράσματα, όταν βάλεις οποιονδήποτε να σχεδιάσει την όδευση των ΜΜΜ στη Θεσσαλονίκη, του μετρό ή άλλου αντίστοιχου υπόγειου έργου, είναι βέβαιο δεν είναι ανάγκη να είναι ειδικός, δεν θα το περάσει από ένα δρόμο που έχει 2.000 χρόνια ζωντανής ιστορίας. Μιλάμε για την Εγνατία. Δεν υπήρχε περίπτωση να οδεύσει το μετρό, να κάνει σταθμούς εκεί που επιλέχθηκαν να γίνουν και να μην βρουν τέτοιου είδους αρχαιότητες. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι εν γνώση τους, ξεκίνησαν ένα έργο, δεν είναι η πρώτη φορά, και στους αυτοκινητόδρομους το ίδιο είχαμε, που ήξεραν εκ των προτέρων τα προβλήματα από την αρχαιολογία που θα αντιμετωπίσει το έργο, ήταν σίγουρο.
Δημοσιογράφος : Έκαναν λάθος … λέτε.
Υπουργός : Λάθος; Εγώ δεν λέω ότι έκαναν λάθος. Αυτό ακριβώς λέω ότι δεν έκαναν λάθος. Άρα έχει ονοματεπώνυμο η καθυστέρηση, έχει ονοματεπώνυμο ο παλαιοκομματισμός και πως χειρίστηκαν αυτό το έργο, έχει ονοματεπώνυμο και είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τον ΟΑΣΘ, όταν το 2008 ο σημερινός αντιπρόεδρος της ΝΔ έκανε την επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ και συνέδεσε το χρόνο λήξης αυτής της σύμβασης με την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και των επεκτάσεών του. Άρα ποτέ.
Δημοσιογράφος : Δεν ήταν ανοιχτές ημερομηνίες ;
Υπουργός : Ανοιχτή ήταν, αφού λέει και των επεκτάσεων, δηλαδή τελειώνουμε για Καλαμαριά με το καλό.
Δημοσιογράφος : Οι επεκτάσεις δεν σταματάνε ποτέ. Μόνο αν είναι γνωστό αυτό. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα το μετρό των Αθηνών, δεν θα σταματήσει ποτέ να επεκτείνεται.
Υπουργός : Ακριβώς. Καλό θα είναι να σταματήσει κάποτε. Δηλαδή να ολοκληρωθούν τα έργα και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και να σταματήσει να μεγαλώνει και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη για να μπορέσουμε…
Δημοσιογράφος : Να αναπτυχθεί και η επαρχία.
Υπουργός : Ακριβώς. Να αποκτήσουμε παραγωγική δομή, επομένως να έχουμε αποκέντρωση και οικονομικών και παραγωγικών δραστηριοτήτων, άρα και πληθυσμό. Γιατί όταν έχουμε το 80% του λαού μας στα δύο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα είναι προφανές ότι δεν θα έχουμε ποτέ παραγωγική δομή.
Δημοσιογράφος : Είναι προφανές. Έχουμε μία στρεβλή ανάπτυξη, είναι αυτονόητο και δεν πρόκειται ποτέ να κάνουμε ούτε παραγωγική δομή ούτε παραγωγική οικονομία που είναι και το ζητούμενο.
Υπουργός : Έτσι.
Δημοσιογράφος :Να σας ρωτήσω κάτι.
Υπουργός : Και σε αυτό η Θεσσαλονίκη έχει το δικό της ξεχωριστό ρόλο ξέρετε που δεν τον έχει η Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη πρέπει μετά από όλα αυτά που έχει περάσει και η πόλη γεωγραφικά και ο κόσμος της Θεσσαλονίκης, να αντιμετωπίσει την κακή νοοτροπία «της συμπρωτεύουσας» που επέβαλαν στη Θεσσαλονίκη κάποιοι. Η Θεσσαλονίκη είναι πρωτεύουσα των Βαλκανίων, η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν ξεχωριστό ρόλο για την ενδοχώρα των Βαλκανίων -και όχι μόνο- και να γίνει ένα διεθνές κέντρο και μεταποίησης και παραγωγής, αλλά και συνδυασμένων μεταφορών.
Δημοσιογράφος : Σας έλεγα κ. υπουργέ και συγνώμη που σας διακόπτω, αν ολοκληρωθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης, αν παράλληλα ολοκληρωθεί και η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και βεβαίως φτιαχτεί και αυτό που ονομάσαμε σιδηροδρομική Εγνατία και φτάσει μέχρι το λιμάνι του Δούναβη η σύνδεση αυτή με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας και την Αλεξανδρούπολη, είναι προφανές ότι ανοίγεται ένα πεδίο δόξης λαμπρό για τη Θεσσαλονίκη, για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, το ζητούμενο είναι αν θα γίνουν αυτά, γιατί ξέρετε ο πολίτης δεν στέκεται στην προηγούμενη κυβέρνηση ή στη σημερινή κυβέρνηση, στέκεται στην καθημερινότητά του. Δεν τον ενδιαφέρει, δηλαδή έχει μία εικόνα ενός κράτους το οποίο τα προηγούμενα χρόνια δεν λειτουργούσε γιατί αυτό μοιραία αφορά και την παρούσα κυβέρνηση. Έχει ακούσει πάρα πολλές φορές λόγια ότι θα γίνουν αλλά ποτέ δεν έχουν γίνει, συνεπώς ο πολίτης έχει απόλυτο δίκιο να αντιμετώπιζε με μια καχυποψία και τις εξαγγελίες ότι θα γίνουν, δηλαδή είναι αυτά τα περίφημα «θα», τα οποία μπορεί μερικές φορές, έχει ένα παράπονο και είναι αυτονόητο και το παράπονο, έχετε κι εσείς παράπονο, πως.
Υπουργός : Έχω κι εγώ παράπονο. Γιατί εμείς ότι έχουμε πει μέχρι τώρα και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, το έχουμε υλοποιήσει. Και αυτό που κυρίως έχουμε πει, είναι ότι δεν θα συνεχίσουμε σε μία λογική υποσχέσεων ή εξαγγελιών χωρίς να υπάρχει λογοδοσία συνεχή στον ελληνικό λαό και στο λαό της Θεσσαλονίκης, την πόλη της Θεσσαλονίκης, για το τι κάνουμε, πως το κάνουμε, πως προγραμματίζουμε να προχωρήσουν τα έργα, με απόλυτη αλήθεια. Εγώ έχω αποφύγει πάρα πολλές φορές ερωτήσεις από συναδέλφους σας να απαντήσω με ημερομηνίες. Να πούμε ότι θα κάνουμε ας πούμε τη σιδηροδρομική Εγνατία τότε και θα είναι έτοιμη. Είναι κάτι που όποιος τολμήσει να το κάνει, είναι βέβαιο ότι θα αποτύχει, άρα το κάνει για άλλους λόγους. Δεν είναι ένα έργο όπως είναι προγραμματισμένο το μετρό, έχει μπει στην τελική ευθεία, ξέρουμε τι προβλήματα θα βρούμε για την ολοκλήρωσή του και πιθανολογούμε την ολοκλήρωση του έργου και τη λειτουργία του. Η σιδηροδρομική Εγνατία, είναι ένα έργο που στο σύνολό του πιάνει από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και το Ορμένιο. Με τη συμφωνία που έχουμε κάνει καλύπτεται ένα μέρος της σιδηροδρομικής Εγνατίας, που υπογράψαμε με τη Βουλγαρία, τμήματα αυτού του έργου ήδη υλοποιούνται και είναι ώριμα.
Δημοσιογράφος : Η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη για αυτό το έργο ;
Υπουργός : Ακούστε. Σε πολλά τμήματα για τη δική μας χώρα είναι. Δηλαδή το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο προχωράει ο διαγωνισμός κανονικά.
Δημοσιογράφος : Γιατί διάβασα, διορθώστε με αν κάνω λάθος, το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά εκτός Ελλάδος για να φτάσει μέχρι τη Ρουμανία.
Υπουργός : Όχι. Δεν είναι έτσι. Γιατί έχουμε κι εμείς νέα τμήματα, μεγάλα τμήματα από τους Τοξότες να συνδεθεί στο λιμάνι της Καβάλας και από την Καβάλα μέχρι τη Θεσσαλονίκη που είναι νέα χάραξη. Έχουμε να κάνουμε δύο ή τρία μεγάλα εμπορευματικά κέντρα στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα, στη Θεσσαλονίκη, το κάνουμε, έτσι, προχωράει ο διαγωνισμός. Άρα έχουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι σιδηροδρομικών έργων, κι αυτό που θέλουμε, δεν είναι να προσδώσει μόνο τα πλεονεκτήματα των συνδυασμένων μεταφορών αλλά να προσελκύσει παραγωγικές και μεταποιητικές δραστηριότητες στα εμπορευματικά κέντρα. Αυτός είναι ο κύριος λόγος όλου αυτού του σχεδιασμού και ο δεύτερος κύριος λόγος, είναι ότι με τον τρόπο αυτό διευκολύνουμε τις διεθνείς μεταφορές, γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη καθυστέρηση στα Δαρδανέλια λόγω της μεγάλης κίνησης που υπάρχει και μεγάλο κόστος άρα και καθυστερήσεις. Αυτά πλέον θα διευκολυνθούν με τη σύζευξη του λιμανιού του Αιγαίου με τον Εύξεινο Πόντο και ένα πρόσθετο θέμα που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και δεν είναι μόνο οικονομικό ή παραγωγικό αυτό, έχει να κάνει με την ενδοχώρα των Βαλκανίων. Πρέπει να προσπαθήσουμε μέσα από τέτοιες δραστηριότητες, από παραγωγικές δραστηριότητες, από συνεργασίες με τους βαλκανικούς λαούς, να έρθουμε σε ένα επίπεδο που υπάρχει στην κεντρική Ευρώπη, των σχέσεων των όμορων χωρών, που κανείς δραστηριοποιείται ή δουλεύει στη μία χώρα και μετακινείται στην άλλη καθημερινά, χωρίς να καταλαβαίνει που είναι τα σύνορα. Ετσι, πρέπει να κάνουμε και τη γειτονιά μας μία γειτονιά ειρήνης παρότι πολλοί δεν θέλουν να είναι. Αυτό δε γίνεται στα λόγια ή συμφωνίες στο χαρτί. Γίνεται μόνο από τέτοιου είδους δραστηριότητες, από στενή, καθημερινή σύνδεση των περιοχών.
Δημοσιογράφος : Νομίζω ότι τα μεγάλα έργα και ειδικά στον τομέα των μεταφορών ή στον τομέα της ενέργειας αυτομάτως έχουν και μεγαλύτερες γεωπολιτικές συνέπειες προς την κατεύθυνση την οποία εσείς, δηλαδή η Ελλάδα όσο δυναμώνει καθίσταται και ένας παράγοντας ειρήνης και ασφάλειας στην περιοχή και αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό.
Υπουργός : Πιστεύω ότι με το όραμα που έχει εμπνεύσει και εμάς όλους ο Αλέξης ο Τσίπρας και με το σχεδιασμό που γίνεται, θα μπορέσουμε. Κατ’ αρχάς η Ελλάδα έχει γίνει μία χώρα όχι απλά ο μόνος πόλος σταθερότητας και ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και το κέντρο αν θέλετε διεθνών εξελίξεων σε πάρα πολλούς τομείς. Και στις μεταφορές και στην ενέργεια και στις πολιτικές παρεμβάσεις στην Ευρώπη.
Δημοσιογράφος : Εσείς δηλαδή κύριε υπουργέ είστε αισιόδοξος από ότι σας ακούω ότι θα κλείσουμε με την τρίτη αξιολόγηση γρήγορα, θα κλείσουμε και με την τέταρτη αξιολόγηση, θα φτάσουμε τον Αύγουστο του 2018, θα πιάσουμε τους στόχους, όλα αυτά τα οποία έχουμε δεσμεύσεις.
Υπουργός : Έχω την αίσθηση ότι δεν θα υπάρχει τέταρτη αξιολόγηση. Θα υπάρχει αυτή η τρίτη αξιολόγηση και η τέταρτη αξιολόγηση θα είναι…
Δημοσιογράφος : Προβλέπεται από το πρόγραμμα η τέταρτη αξιολόγηση.
Υπουργός. Η τέταρτη αξιολόγηση θα είναι από τον ελληνικό λαό που θα δώσει πολύ μεγάλη νίκη στον Αλέξη τον Τσίπρα.
Δημοσιογράφος : Το 2019 εννοείτε ; Ή ίσως και πιο νωρίς ;
Υπουργός : Όχι, όχι. Το 2019.
Δημοσιογράφος : Κύριε Σπίρτζη να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για την παρουσία σας εδώ στο 247 στο περίπτερο στη Θεσσαλονίκη.
Υπουργός : Εγώ να σας ευχηθώ καλές δημοσιογραφικές επιτυχίες, να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε σε αυτό που λείπει και εμείς το έχουμε βιώσει αυτά τα δυόμιση χρόνια, σε μια πραγματική ενημέρωση των πολιτών και όχι στο να θάβονται το 80% των ειδήσεων, για να προωθείται το 20% της επικοινωνιακής πολιτικής του παλαιοκομματισμού.
Δημοσιογράφος : Ναι. Θα συμφωνήσω σε αυτό που λέτε λέγοντας απλά, προσθέτοντας ότι για τον δημοσιογράφο η είδηση είναι είδηση, καλή ή αρνητική, για την κυβέρνηση είναι είδηση και πρέπει να τη λέει ακριβώς όπως είναι για να ενημερώνεται σωστά και ο πολίτης. Σας ευχαριστώ πολύ, καλή διαμονή σας εύχομαι στη Θεσσαλονίκη.