Τον πόλεμο στην παραπληροφόρηση κηρύσσει, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει, το Facebook, σε μία προσπάθεια να περιορίσει τη διασπορά ψευδών ειδήσεων και hoaxes. Το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο ανακοίνωσε την εισαγωγή ειδικών εργαλείων που στοχεύουν στον περιορισμό των λεγόμενων fake news, παρέχοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να καταγγέλουν ως ψευδή posts και άρθρα που εμφανίζονται στo timeline τους, ενώ παράλληλα εγκαινίασε τη συνεργασία του με τέσσερις, ανεξάρτητους οργανισμούς και ομάδες που διερευνούν την ακρίβεια και την ορθότητα των ειδήσεων που διαμοιράζονται.
Για αρχή, το Facebook θα συνεργάζεται στενά με το Snopes, το Politifact, το ABC News και το FactCheck.org (στην πορεία αναμένεται να προστεθούν περισσότεροι). Και τα τέσσερα είναι μέλη του δικτύου Poynter International Fact Checking Network και έχουν συμφωνήσει σε ένα κοινό πλαίσιο αρχών και αξιών.
Με τη βοήθειά τους, το Facebook θα προσπαθεί να αναγνωρίζει τα αστραπιαίως διαδόμενα hoaxes και να αποθαρρύνει τους χρήστες από το να κοινοποιούν στα προφίλ τους. Πώς θα το κάνει αυτό; Σύμφωνα με το «The Verge», θα επεξεργάζεται μία σειρά από παραμέτρους όπως π.χ. άρθρα που οι χρήστες κοινοποιούν μεν, αλλά στη συνέχεια διαγράφουν, καθώς επίσης και όσα έχουν πολλά σχόλια που τις χαρακτηρίζουν ψευδείς. Συγκεντρώνοντας αυτά τα post σε έναν «πίνακα» ιστοριών (dashboard), οι ομάδες διασταύρωσης θα διερευνούν το κατά πόσο αυτές οι ειδήσεις είναι αληθείς και ανάλογα με το αποτέλεσμα, θα τις συνδέουν με δικά τους posts.
Εάν δύο από αυτές τις ομάδες μαρκάρουν την είδηση ως «αμφισβητήσιμη» (disputed), τότε οι χρήστες θα βλέπουν την είδηση στο timeline τους να συνοδεύεται από ένα banner που θα γράφει «Disputed by 3rd Party Fact Checkers».
Σε περίπτωση που παρόλα αυτά, θέλουν ακόμη να την κοινοποιήσουν στον τοίχο τους, θα εμφανίζεται ένα προειδοποιητικό, ενημερωτικό μήνυμα. Αν και πάλι το επιθυμούν, οι χρήστες θα μπορούν να πατήσουν «continue» και να κοινοποιήσουν το άρθρο, χωρίς όμως να έχουν τη δυνατότητα να το προωθήσουν μέσω των γνωστών εργαλείων διαφήμισης του Facebook.